Basis coachingstraject

Een basis coachingstraject houdt in:

  • een intakegesprek en een korte kijk in de klas
  • een klasovername en een nabespreking

Het unieke van de klasovername is dat je zèlf als leekracht kunt kijken naar je leerlingen en naar wat er in de klas gebeurt tijdens de les. Door gericht te observeren zie je precies wat de kinderen nodig hebben. En dat zorgt ervoor dat je in je onderwijs kunt aansluiten op de onderwijsbehoeften van jouw groep of (één van je) leerlingen.

Het basis coachingstraject is gericht op een hulpvraag over het onderwijs aan de hele groep. Er wordt uitvoerig ingegaan op één onderwerp. Bijvoorbeeld ‘hoe houd ik de leerlingen gemotiveerd tijdens de rekenles?’ of ‘hoe maak je de begrijpend leesles passend voor een beelddenker?’.

De coaching kan ook gericht zijn op één specifieke leerling waarvan je zijn of haar onderwijsbehoeften helder wilt krijgen. We observeren en zoeken naar oplossingen vanuit de vraag “wat heeft dit kind nodig om tot leren te komen?” Vaak wordt het basistraject aangevuld met enkele gesprekken en een tweede lesovername.

Heb je een vraag die te maken heeft met het dagelijkse lesgeven in jouw klas en wil je een frisse blik, neem dan contact op met mij.

Na het coachingstraject heb je je klas in zicht!

Een basis coachingstraject is naar wens uit te breiden: uitgebreid coachingstraject.

Reacties van enkele leerkrachten:
“Dat doe je normaal nooit: drie kwartier alleen maar kijken! Ik heb zoveel gezien!
“Echt even kunnen zien wat er gebeurt, dat is fijn, ik weet nu waar het aan ligt, daar ga ik direct mee aan de slag”
“normaal zie je ook wel wat er gebeurt, maar nu zie je ook wat eraan vooraf gaat”
“Dat had ik eerder helemaal niet in de gaten, wat goed dat ik dat nu weet! Daar kan ik wat mee!”
“Ik heb gezien hoe ik mijn didactiek kan aanpassen, waardoor mijn leerlingen meer ruimte krijgen om te leren”