
Poster goed of vaut?
Kun je fouten maken op een goede dag?
Hoe reageer jij als iets niet lukt?
Probeer je het nog een keer? Word je boos, raak je geïrriteerd? Ga je op onderzoek uit, schuif je het van je af of neemt juist je vastberadenheid toe? Vraag je iemand om hulp of wil je het persé zelf kunnen?
Je reactie zegt veel over hoe je over jezelf denkt! Vanuit jouw overtuigingen oordeel je over je handelen en over jezelf. Geloof je dat het vaststaat of iets je zal lukken of denk je dat oefenen helpt? Je reactie en gedachten tijdens de activiteit laten zien welke mindset je hebt. We onderscheiden een vaste en een groeimindset (Carol Dweck). De laatste geeft ons energie en enthousiasme tijdens het leren. Dat is dus wat we graag zien op school!
Wat zie je in jouw klas? Hoe reageren de leerlingen als iets veel moeite kost? Wat zie jij in hun gedrag? En wat gaat er in hun koppies om? Zeggen ze tegen zichzelf “ik wil dit kunnen” of “hoe werkt dit nou” of ik kan het niet, ik doe het nooit goed”. Hoe oordelen zij naar zichzelf als ze een fout hebben gemaakt? Horen fouten erbij, wekt dat energie op om door te zetten? Je gunt iedere leerling een groeimindset, zodat ze met open vizier uitdagingen aan durven gaan, hun talenten ontdekken en blijven groeien.
Van fouten maken wordt je dag juist goed!
Wat vinden jouw leerlingen: kun je fouten maken op een goede dag? Zet ze aan het denken met dit gedicht! Ga in gesprek en ontdek samen hoe je leerlingen over zichzelf en leren denken.
Wil jij deze poster in je klas? Neem contact op door te mailen naar info@jeklasinzicht.nl!
Afmetingen: 84 cm x 29,7 cm
© Tekst Renate Buijs
© Illustratie Mieke Driessen